Projekty dla Agencji KONTAKT z Trójmiasta
Na wystawie zaprezentowane zostały poszukiwane od zakończenia II wojny światowej freski wielkiego prozaika, grafika i rysownika - Bruno Schulza. Ekspozycję tworzyło 100 rysunków i grafik Schulza, pochodzących głównie ze zbiorów Muzeum Literatury, zbiorów prywatnych oraz innych muzeów wraz z jedynym zachowanym obrazem olejnym artysty "Spotkanie". Z Drohobycza sprowadzone zostały malowidła ścienne Schulza, którymi artysta ozdobił pokój dziecinny funkcjonariusza gestapo Feliksa Landaua. Malowidła te, odkryte niespodziewanie 9 lutego 2001, po raz pierwszy ujrzały światło dzienne i stały się największą atrakcją prezentowanej kolekcji dzieł plastycznych Bruno Schulza podczas ekspozycji w Polsce. Nie sposób rozdzielić świata Schulza - rysownika i malarza od świata wykreowanego w jego dziełach literackich. Dlatego też ekspozycja została dopełniona cytatami z utworów literackich Schulza. W ten sposób widz miał możliwość pełnego wniknięcia w świat wyobraźni artysty. Wystawie towarzyszył katalog zawierający reprodukcje prezentowanych dzieł i eseje wybitnych specjalistów na temat twórczości artysty. Organizatorzy postanowili zaprezentować dzieła Bruno Schulza w układzie problemowym, dzieląc materiał ekspozycyjny na sześć części, które nosiły tytuły: "Miasto", "Wiosna", "Mityzacja rzeczywistości", "Xięga Bałwochwalcza", "Odwieczna baśń", "Epilog".
Andy Warhol - Amerykański mit
Wystawa dzieł Andy Warhola (1928-1987) - jednego z najznakomitszych przedstawicieli amerykańskiej odmiany pop artu - obejmowała 70 prac z lat 1956 - 1983, stanowiących w przeważającej mierze własność Fondazione Antonio Mazzotta (której prezydentem jest mediolański bibliofil, wydawca i kolekcjoner dzieł sztuki - Gabriele Mazzotta). Wystawa miała charakter przekrojowy, a prezentowane na niej prace znakomicie uzupełniają naszą wiedzę o dokonaniach artysty. Wśród prezentowanych na wystawie dzieł zarówno wczesne prace jak i dwa cykle z lat 1980 i 1983, jako rzadziej reprodukowane i wystawiane w wschodniej Europie. Przez cały czas trwania wystawy emitowane były (na dużym ekranie) trzy filmy: o artyście i sztuce pop art. Do dyspozycji zwiedzających wystawę grup zorganizowanych byli przewodnicy, którzy przybliżyli życie i dzieło Warhola oraz fenomen pop artu.
Salvadore Dali
Projekt wykonany w drukarni Studio Spartan dla Agencji KONTAKT w 1999 roku.
Po raz pierwszy w Polsce zaprezentowana została niezwykła wystawa wielkiego Artysty, Salvadore Dali. Ekspozycja składała się seria oryginalnych rzeźb, pochodzących ze znanej kolekcji Clot, którą artysta stworzył u schyłku swego życia (1971 - 1981) na zamówienie hiszpańskiego kolekcjonera Isidro Clot z Madrytu. Wystawa zawierała dodatkowo 332 oryginalne grafiki, akwarele, ilustracje wiele dzieł literatury klasycznej m.in.:Il Tricorno - Pedro de Alarcon (1950), Divina Commedia - Dante Alighieri (1960), Gargantua i Pantagruel - Rebelais (1973), Les Amours de Cassandre - Pierre Ronsard (1968) etc. Zwiedzający mogli podziwiać niezwykłą Tauromachie Surrealiste - odpowiedź Dalego na słynną Tauromachię Goi i Picassa. Na szczególną uwagę zasługiwało 12 ilustracji pod wspólnym tytułem: Apres 50 ans de Surrealisme, w których artysta wskazuje najważniejsze momenty historii malarstwa, które miały wpływ na jego życie. Wystawa pochodziła ze zbiorów kilku fundacji sztuki: z Londynu, Szwajcarii i Włoch. Kolekcja prezentowana na wystawie przyjęta była z wielkim zainteresowaniem w kilkunastu muzeach na świecie, m.in.: Museo di Palazzo Reale w Neapolu, Accademia Spagnola di Storia Archeologia e Belle Arti w Rzymie, Kunsttglerij Halletoren w Belgii, Musee d`Art Moderne et Contemporain w Szwajcarii, The Spandauer Zitadelle Museum w Berlinie, Mitsukoshi Museum of Art w Tokio, Kongresshaus Museum w Salzburgu, Le Musee d`Art Moderne w Tuluzie, Pinacoteca Civica w Specji, Instituto degli Innocenti we Florencji, etc.
Mózg - eksperyment i zabawa
Projekty wykonałem dla firmy KONTAKT z Gdańska. Interaktywna Wystawa z Kopenhagi.
Katalog do wystawy "Mózg" używany był jako przewodnik po wystawie. Rysunek do katalogu wykonał Wojtek Mączkowski.
Papież Pielgrzym Tysiąclecia
Unikatowa wystawa fotografii ze zbiorów Servizio Fotografico de L’Osservatore Romano, dokumentujących pontyfikat Papieża Jana Pawła II. Patronat honorowy nad wystawą objął J.E. Ks. Biskup Tadeusz Rakoczy, Ordynariusz Diecezji Bielsko-Żywieckiej. Poruszająca wystawa "Pielgrzym Tysiąclecia", upamiętniająca dwadzieścia siedem lat Pontyfikatu Papieża – Polaka, od momentu wyboru aż do roku 2005.
Dla uczczenia pierwszej rocznicy śmierci Papieża Jana Pawła II organizatorzy przygotowali specjalną prezentację wystawy w Muzeum Miejskim w Żywcu. Miejsce wybrane zostało nieprzypadkowo, z uwagi na szczególny związek Papieża z polskimi górami i wielką miłość, jaką mieszkańcy Żywiecczyzny obdarzali Jana Pawła II. Patronat honorowy nad wystawa objął J.E. Ks. Biskup Tadeusz Rakoczy – Ordynariusz Diecezji Bielsko-Żywieckiej.
Wystawa powstała przy współpracy z Servizio Fotografico de L'Osservatore Romano z Watykanu. Składa się na nią ponad 250 fotografii, w większości nigdy nie publikowanych, powstałych podczas licznych podróży Papieża Jana Pawła II po świecie. Zdjęcia wybrane zostały spośród kilku milionów fotografii, przechowywanych w archiwum tej słynnej watykańskiej gazety, wydawanej nieprzerwanie od 1861 roku. Prace nad tą monumentalną wystawą rozpoczęły się w 1998 roku i były kontynuowane przez kolejne lata. Twórcy ekspozycji podjęli się zadania stworzenia kompletnej kolekcji papieskich fotografii z wielkim rozmysłem i pieczołowitością, stąd też jest ona jednym z najbardziej niezwykłych świadectw działalności Papieża Jana Pawła II i jego wpływu na losy pojedynczych ludzi i świata. Powstanie tak znaczącej i wyjątkowej ekspozycji nie byłoby możliwe bez serdecznej pomocy ówczesnego osobistego kapelana Jana Pawła II, J.E. Ks. Kardynała Stanisława Dziwisza. Ekspozycję wzbogacają i uzupełniają cytaty z homilii, wiersze oraz fragmenty nagrań ze słowami Papieża, skierowanymi do wiernych.
Francisco Goya, Giambattista Piranesi - Symbole i wizje 2002
Zaprojektowałem winietę wystawy, która pojawiała się na wszystkich drukach związanych z tą wystawą. Wystawa, licząca 350 prac, prezentowała dwóch wybitnych, doskonałych warsztatowo artystów, którzy przy pomocy akwatinty i akwaforty wyczarowali dwie odmienne wizje świata: romantyczną i groteskową. Twórczość mistrza hiszpańskiego zaprezentowana została w trzech, niezwykle znaczących w jego życiu artystycznym, cyklach graficznych: Kaprysy, Przysłowia (Szaleństwa), Okrucieństwa wojny. Prace Giambattisty Piranesi`ego: Vedute di Roma, Carceri, Antichita Romane, to wyjątkowy zbiór widoków antycznego i osiemnastowiecznego Rzymu, jego najpiękniejszych budowli, monumentów i świątyń.
Odkrywanie czasu 2006
Wystawa, jakiej do tej pory w Polsce nie było! Nowoczesna myśl technologiczna i naukowa prosto z Tokio. Ekscytująca wyprawa w poszukiwaniu istoty i znaczenia CZASU oraz wspaniała zabawa dla całej rodziny. Wystawa wpisuje się w obchody Światowego Roku Fizyki, ustanowionego w 50. rocznicę śmierci Alberta Einsteina i setną rocznicę ogłoszenia Teorii Względności.
Interaktywna wystawa HI-TECH „Odkrywanie czasu” powstała w National Museum of Emerging Science and Innovation Miraikan z Tokio w Japonii w 2003 roku. Od tego czasu wystawa prezentowana była w wielu miejscach w Japonii oraz w innych częściach naszego globu. W Europie po raz pierwszy pokazana zostanie w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Wystawa została uznana za jeden z najlepszych projektów popularnonaukowych na świecie. Współrealizatorem Wystawy jest Telekomunikacja Polska.
Miejsce: WARSZAWA, PAŁAC KULTURY I NAUKI
Termin: 27 lutego - 29 października 2006
Marc Chagall
Wystawa przedstawia prace Marca Chagalla - artysty należącego do czołówki tzw. wielkiej paryskiej awangardy, wspaniałego kubisty, ekspresjonisty i surrealisty, który pomimo emigracji i fascynacji powiewami szerokiego świata oraz nowymi poglądami, zachował swoją hebrajską i rosyjską tożsamość oraz słowiańską wrażliwość. Organizacja wystawy nie byłaby możliwa bez współpracy i dobrej woli Sprengel Museum, Fondazione Antonio Mazzotta i wielu innych prywatnych kolekcjonerów z całej Europy. Przyczyniła się ona do obchodów Wielkiego Jubileuszu w Rzymie, gdzie została entuzjastycznie przyjęta przez międzynarodową publiczność. Wystawa była owocem naukowej współpracy pomiędzy Volker W. Feierabend ze Stadtgalerie Klagenfurt, Museum Sprengel w Hanowerze, Gabriele Mazzotta oraz Tullioli Sparagni z Fondazione Antonio Mazzotta w Mediolanie a historykiem Sztuki Maurizio Calvesi. Po raz pierwszy zgromadzono w jednym miejscu około 280 prac artysty, tworząc zróżnicowaną i bogatą ekspozycję będącą najbardziej reprezentatywną retrospektywą stylu artysty, jego fascynacji i etapów pracy twórczej. Na wystawie można znaleźć wpływy wiodących trendów międzywojennej sztuki szkoły francuskiej i niemieckiej oraz ślady rosyjskiej wrażliwości Marca Chagalla dzięki którym stworzył on swój własny, niepowtarzalny styl rysując białoruskie i żydowskie zwyczaje i folklor z charakterystycznymi deformacjami, dysproporcjami i żywymi kolorami.
Communico Ergo Sum - komunikacja akcja interakcja
Wystawa COMMUNICO ergo SUM to innowacyjny typ popularnonaukowej wystawy ukazującej proces komunikacji. Poprzez interaktywne instalacje wystawa przedstawia wszelkie możliwe sposoby komunikowania od formy werbalnej po tzw. mowę ciała. Uzmysławia znaczenie komunikacji dla człowieka i jego środowiska oraz wskazuje skutki najmniejszych nawet zakłóceń na tym polu..
Wystawa COMMUNICO ergo SUM pochodzi z najnowocześniejszego ośrodka wystawowego Włoch, z Citta della Scienza w Neapolu. Wystawa prezentowanej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie wprowadzi nas w niezwykły świat komunikacji i mediów.
Wystawa COMMUNICO ergo SUM to innowacyjny typ interaktywnego projektu dotyczącego procesu komunikacji. Komunikacja w odniesieniu do ludzi oznacza "porozumiewanie się". Jest to kluczowe słowo dla cywilizacji XXI wieku. W dobie globalizacji, gdy informacja zyskała wartość ekonomiczną, skuteczne komunikowanie się prowadzi do sukcesu. Otaczający nas świat jest przede wszystkim światem społecznym, w którym występują różnorodne kontakty, relacje, więzi interpersonalne. Za sprawą komunikowania się, ludzie budują przestrzeń społeczną. Dlatego tak istotna w dzisiejszych czasach jest zdolność rozwijania umiejętności komunikacyjnych. Zakłócenia w skutecznym porozumiewaniu się rodzą konflikty i prowadzą do nieporozumień.
Z modą przez wieki
Ubiory i obrazy z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wyjątkowa wystawa niezwykle cennej i efektownej kolekcji strojów, prezentującej pięć wieków mody polskiej i europejskiej, wzbogaconej o kilkadziesiąt dzieł sztuki - obrazów i grafik znakomitych artystów od XVI do XX wieku. Bogata ekspozycja kostiumów licząca ponad 200 obiektów: kompletnych ubiorów, dodatków, akcesoriów mody, tkanin pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, które od ponad 100 lat gromadzi i konserwuje cenne dary i nabytki, tworząc zbiór na najwyższym światowym poziomie. Wśród eksponatów znalazły się stroje o wielkiej wartości ze względu na unikatowy charakter i krawiecki kunszt najznakomitszych projektantów i krawców.
Niezwykłym tłem dla tych drogocennych zabytków były przykłady malarstwa i grafiki znamienitych twórców tej miary, co Olga Boznańska, Leon Wyczółkowski, Wojciech i Juliusz Kossak, St. Ignacy Witkiewicz, Józef Simmler, Tadeusz Ajdukiewicz, Jan Chrzciciel Lampi czy Willem Hondius. Dzieła stanowiły tło ekspozycji, a zarazem uzupełnienie obrazu kulturalnego i artystycznego poszczególnych epok. Przepiękne, reprezentacyjne portrety stanowią doskonałe źródło wiedzy o modzie, której przykłady nie dotrwały do naszych czasów. Ważne miejsce zajmowały również unikalne grafiki żurnalowe, stanowiące doskonałe źródło ikonografii stroju począwszy od XVIII wieku.
Pablo Picasso - Grafika, ceramika, arrasy
Wystawa prezentowała wielowątkową i różnorodną, pod względem tematycznym, stylistycznym i technicznym, twórczość jednego z największych i najbardziej wszechstronnych artystów XX wieku. Wystawa gościła w wielu muzeach europejskich, m.in.: Museo di Chiostri di St. Eustorgio w Mediolanie, Museo d`Arte Contemporanea w Genui, Instituto degli Innocenti we Florencji, The Spandauer Zitadelle w Berlinie, Musee de l`Aubette w Strasburgu, Roemer und Paleazeas Museum w Hildesheim.
Najważniejszą część wystawy stanowił zbiór 194 dzieł graficznych. Prezentowana kolekcja wyrobów ceramicznych zawierała 24 eksponaty, które artysta tworzył osobiście. Wszystkie pochodziły z kolekcji Suzanne i Alain Ramié, którzy uczestniczyli w pracach prowadzonych w słynnym atelier w Poterie Madoura. Na wystawie zaprezentowano dodatkowo zbiór pięciu niezwykle rzadko wystawianych arrasów. Wydawcą i właścicielką kolekcji gobelinów jest wnuczka malarza, Marina Picasso, która od samego artysty uzyskała prawa do wykonania tkanin. Na wystawie zaprezentowaliśmy również osiemnaście jego wybitnych zapowiedzi - manifestów słynnych retrospektyw z europejskich i amerykańskich galerii.
Szopki Krakowskie
Muzeum Etnograficzne w Krakowie posiada największą i najcenniejszą kolekcję polskich szopek, a najstarsze z nich pochodzą z przełomu XIX i XX wieku. Znaczną część tej kolekcji mieliśmy zaszczyt zaprezentować Państwu na wystawie. Coroczne konkursy na najpiękniejszą szopkę krakowską, podtrzymujące tradycję szopkarstwa w Krakowie, odbywają się od 1937 roku (za wyjątkiem okresu II wojny światowej) po dzień dzisiejszy, zawsze w pierwszy czwartek grudnia na Rynku Głównym w Krakowie. Konkursy te powołały do życia nowy typ szopki krakowskiej, którą nazywamy szopką konkursową. Na prezentowanej wystawie będzie można oglądać szopki krakowskie - konkursowe, pochodzące z różnych lat, począwszy od pierwszych konkursów, po projektowane współcześnie. Wszystkie one nagradzane były głównymi nagrodami w poszczególnych kategoriach. W większości prezentowane szopki będą dużych rozmiarów (osiągają wysokość 130 - 200 cm), ich skala jest bardzo atrakcyjna dla zwiedzających - przypominają najpiękniejsze zabytki starego Krakowa. Tym, co najbardziej zachwyca w szopce krakowskiej jest piękno jej architektury, wzorowanej na słynnych budowlach Krakowa. Należy jednak podkreślić, że szopki te nigdy nie stanowią ich kopii - elementy architektury są jedynie inspiracją dla każdego z twórców do kreowania właściwego sobie stylu.